Onze werkwijze

Ontmoet Verbind Groei. We blijven ontwikkelen om passende begeleiding te bieden aan iedereen met een ondersteuningsvraag.

Onze zorgvisie

Open, eerlijk en gelijkwaardig zijn we in verbinding. Met als kernwaarden: Ontmoet, Verbind, Groei. We blijven ontwikkelen om passende begeleiding te bieden aan iedereen met een ondersteuningsvraag.

Ontmoet

Er is respect voor elk mens. Cliënt en professional ontmoeten elkaar op een eerlijke en open manier. Er wordt een veilige (leef)omgeving gecreëerd, waarin iemand gezien, gehoord en gewaardeerd wordt. De professional geeft ondersteuning bij de wensen en behoeften van de cliënt.

Verbind

Een gelijke verbinding tussen cliënt, hun netwerk en de professional staat centraal. We streven naar een goed leven, waarin iemands welzijn centraal staat. Samen onderzoeken we de mogelijkheden, maar de regie ligt bij de cliënt, die de keuzes maakt.

Groei

We hechten veel waarde aan iemands (persoonlijke) groei en meedoen naar eigen vermogen. We stimuleren autonomie, zelfregie en zelfredzaamheid. Er is ruimte voor ontwikkeling en wij begeleiden iemand daarbij, als dat nodig is.

De boom

De methodiek die we gebruiken in een begeleidingstraject is De boom. De boom staat symbool voor een persoon en zijn ontwikkeling, van kiem tot vrucht. De 8 domeinen van Schalock vormen daarbij de wortels, de uitgangspunten: persoonlijke ontwikkeling, zelfbepaling, interpersoonlijke relaties, deelname aan de samenleving, rechten, psychisch wel bevinden, lichamelijk wel bevinden en materieel welzijn.

We gebruiken onze methodiek De boom, tijdens een gesprek of netwerkbijeenkomst. Een set kaarten, met vragen geeft richting aan het gesprek. De verschillende fasen zijn onderverdeeld in Kiem, Wortels, Kern, Voeding en Vrucht.

  • Kiem: beginsituatie, het omschrijven van waarneming en/of overtuiging. Gekoppeld aan de juiste domeinen van Schalock.
  • Wortels: in welke wortel (welk domein) vindt de kiem zijn oorsprong?
  • Kern: wat is de kern van de ondersteuningsvraag?
  • Voeding: hoe sluit je aan bij de behoefte en wat is hiervoor nodig?
  • Vrucht: het doel, de gewenste uitkomst.

Open, eerlijk en gelijkwaardig zijn we in verbinding.

Netwerkbijeenkomst

  • We werken methodisch samen volgens de PDCA-cyclus (Plan, Do, Check, Act).
  • We organiseren een netwerkbijeenkomst met een cliënt en diens netwerk.
  • De ondersteuningsvragen worden daar gezamenlijk bepaald door een cliënt, diens netwerk en begeleider.
  • De afspraken die gemaakt worden, nemen we op in het cliëntplan. Die afspraken worden regelmatig geëvalueerd. Er worden direct afspraken gemaakt over de verdeling van de ondersteuning.
  • Bij alles wat we doen, hebben onze cliënten zoveel mogelijk eigen regie en focussen we op de ontwikkelmogelijkheden.

Meer hulpmiddelen

Naast onze methodiek zetten we verschillende andere hulpmiddelen in voor onze ondersteuning en begeleiding:

Verbindende communicatie
We gebruiken ‘verbindende communicatie’. Alle medewerkers worden getraind in ‘verbindende communicatie’, om te kunnen gebruiken in de dagelijkse praktijk. Wij geloven dat deze wijze van denken, doen en communiceren het levensgeluk van cliënten en collega’s kan bevorderen.

Tooltas
Op elke locatie van Cavent is een tooltas aanwezig, gevuld met spellen, reflectie kaarten en andere hulpmiddelen die passen binnen onze werkwijze. Deze zijn te gebruiken tijdens begeleidingsmomenten of in het eigen team.

Vaardighedenlijsten
Onze werkwijze bevat vragenlijsten en scorelijsten. Deze kunnen samen met een cliënt ingevuld worden om de ontwikkelkansen en -mogelijkheden te bepalen. Voorbeelden zijn de Woonladder en de Taakvaardighedenlijst talentgericht werk.  Deze lijsten zijn onderdeel van ons Elektronisch Cliënten Dossier.

PDCA
Plan. Do. Check. Act. Dat is waar PDCA voor staat. PDCA-werken betekent werken volgens een cyclisch proces, waarin je elkaar steeds opnieuw de vraag stelt: doen we nog wat we hebben afgesproken en hoe gaan we verder? De PDCA-cyclus zie je terug in het cliëntplan, maar ook in alle andere werkprocessen binnen Cavent.

Evaluatie

Door deze samenwerking en met alle hulpmiddelen bundelen we onze krachten voor het welzijn van de cliënt. Regelmatig kijken we samen of de stappen leiden tot het gewenste resultaat en als het nodig is passen we dit tussentijds aan. Onze ervaring met deze manier van werken is dat het regelmatig leidt tot nieuwe inzichten over de wensen van een cliënt, dat de samenwerking prettige energie geeft en de inzet bijdraagt aan de kwaliteit van bestaan.

Vitale medewerkers

Fitte medewerkers vormen de basis van een gezonde zorgorganisatie. Werken in de zorg doet een beroep op je mentale weerbaarheid en sommige doelgroepen vragen ook om fysieke ondersteuning. Zelf gezond en fit blijven is dus erg belangrijk. Cavent faciliteert haar medewerkers door te zorgen voor een evenwichtig werkrooster waarbij een goede balans tussen werk en privé het uitgangspunt is.

Welkom thuis

Bij Cavent

Heb je een vraag of wil je kennis maken met Cavent? We staan je graag te woord.

Of bel 0186 - 636100

lachende vrouw met bril telefoneert